Cervera i Lleida uneixen esforços i complicitats en l’homenatge al poeta Jaume Ferran, amb l’organització de diversos actes i reconeixements els dies 6 i 7 de febrer a les dos ciutats. L’objectiu de la iniciativa és posar en valor, recuperar i difondre el llegat dels creadors lleidatans i les seves obres literàries.
La presentació dels actes per homenatjar aquesta destacada figura de la poesia ha tingut lloc dijous 5 de febrer al Saló de Sessions de la Paeria de Lleida. Ha estat encapçalada pel director de l’Institut d’Estudis Ilerdencs (IEI), Andreu Vázquez; la vicerectora de cultura de la Universitat de Lleida, Núria Casado; la regidora de Cultura de Lleida, Pilar Bosch; el regidor de Cultura de Cervera, Ramon Augé, i el coordinador tècnic de l’homenatge, Carles M. Sanuy. També hi ha estat present el fill del poeta, Jaime Maria Ferran.
Tots els presents han animat la ciutadania a participar en aquesta iniciativa, que ofereix una programació d’actes que ens acosten a la figura de l’autor i a la seva obra. També han agraït, molt especialment, la presència de Jaume Maria Ferran, fill del poeta, traductor i hispanista homenatjat, que ha viatjat des dels Estats Units per ser a Lleida i viure de primera mà el reconeixement al seu pare.
La idea original de l’homenatge sorgeix del poeta Carles M. Sanuy i la Universitat de Lleida (UDL), a través del Departament de Filologia Hispànica i l’Aula de Poesia Jordi Jové. L’Ajuntament de Lleida, la Diputació de Lleida, a través de l’Institut d’Estudis Ilerdencs i l’Ajuntament de Cervera, població on va néixer Jaume Ferran el 1928, s’han afegit a l’organització.
Trajectòria de Jaume Ferran Camps
El 6 de febrer de 2026 farà 10 anys de la mort del poeta, traductor i hispanista cerverí Jaume Ferran Camps, poeta en llengua castellana de la Generación de los 50 i un dels membres més destacats, al costat d’autors com Carlos Barral, Alfons Costafreda, Jaime Gil de Biedma i José A. Goytisolo, entre d’altres, de l’anomenada Escuela de Barcelona.
Jaume Ferran va néixer a Cervera el 1928 i va cursar els seus estudis a l’Escola Pia de Tàrrega, on va conèixer el també poeta Alfonso Costafreda. Es va llicenciar en Dret a la Universitat de Barcelona i va obtenir un doctorat a la Universitat Complutense de Madrid, on va coincidir amb Eugeni d’Ors, Vicente Aleixandre o Claudio Rodríguez, entre d’altres.
Després d’uns anys com a ajudant a la Càtedra de Ciència i Cultura d’aquesta universitat, marxa als EUA, on exerceix de professor i catedràtic de literatura espanyola en diverses universitats.
Programa d’actes:
6 de febrer
L’Institut d’Estudis Ilerdencs acull una jornada literària al voltant de la figura de Jaume Ferran, amb les següents conferències i tertúlies:
11 hores: La poesia de Jaime Ferran, amb Luís Antonio de Villena i Josep M. Rodriguez
12.30 hores: Jaime Ferran i la “Escuela de Barcelona”, amb Josep M. Sala-Valldaura i Jordi Virallonga
17 hores: Jaime Ferran i Alfonso Costafreda, amb Pere Pena i Pere Rovira
19 hores: Presentació del llibre pòstum Vade mecum, de Jaime Ferran, amb Yasmina Romero.
7 de febrer
L’Auditori de Cervera acull, a les 12 hores, una jornada literària amb lectura de poemes, presentació de llibre i l’acte de cloenda.
Acte de cloenda: La Cervera de Jaime Ferran, amb Jaime Maria Ferran, fill del poeta
Presentació del llibre pòstum Vade mecum, amb David Castillo i Yasmina Romero
Lectura de poemes de Jaime Ferran, amb l’Associació Col·legial d’Escriptors

